امروز چهارشنبه  ۲۵ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۰/۱۲/۱۴- ۰۶:۴۰ - مشاهده: ۴۴۳

آخرین وضعیت و به روز شده فهرست کشورها در برنامه مراقبت مرزی کرونا

-

بسمه تعالی

آخرین وضعیت و به روز شده فهرست کشورها در برنامه مراقبت مرزی کرونا

آخرین به روز رسانی فهرست کشورها از نظر سویه‌های جهش یافته جهت اجرا

 از نظر وضعیت شیوع کووید- ۱۹ کشورها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

۱. کشورهای ویژه( کشورهای با گردش بالای سویه جهش یافته ویروس کرونا)

۲. کشورهای پرخطر( با شیوع بالای بیماری )

۳. سایر کشورها

 فهرست کشورها:

  1. کشورهای ویژه( کشورهای با گردش بالای سویه جهش یافته ):

- پذیرش مسافر از این دسته کشورها به طور مستقیم و غیر مستقیم تا اطلاع ثانوی ممنوع می‌باشد.

- ورود دیپلمات ها و مامورین دولتی و نمایندگان سازمان‌های بین المللی منوط به تایید وزارت امورخارجه با رعایت پروتکل های ابلاغی وزارت متبوع می‌باشد.

- در حال حضر کشور ویژه ای از نظر گردش بالای سویه جدید تر گزارش نشده است.

- تبصره: تا اطلاع ثانوی کلیه مسافران ایرانی وارده از این کشور ها لازم است از بدو ورود حداقل 14 روز در شرایط قرنطینه اقامت نموده، حق خروج نداشته و در این مدت ۳ نوبت آزمایش PCR انجام دهند.

  1. کشورهای پرخطر( کشورهای با بروز بالای بیماری): سفرهای مستقیم و غیر مستقیم از این کشورها برقرار می‌باشد. مسافران ورودی از این کشورها علاوه بر ارائه تست منفی PCR کرونا با مهلت مقرر( کمتر از ۷۲ ساعت از صدور نتیجه ) و گواهی انجام دو نوبت واکسیناسیون کرونا( که حداقل دو هفته از تاریخ نوبت دوم آن گذشته باشد) را باید به همراه داشته باشند. غربالگری علامتی ( مراقبت سندرمیک بیماری‌های واگیر) برای این دسته از مسافران در بدو ورود به کشور انجام خواهد شد و در صورت نیاز تست پی سی آر مجدد کرونا بعمل خواهد آمد.

لیست این کشورها در حال حاضر شامل موارد زیر می‌باشد: افغانستان، آلبانی، الجزایر، آندورا، آنتیگوا و باربودا، آرژانتین، ارمنستان، استرالیا، اتریش، آذربایجان، بحرین، بنگلادش، بارابادوس، بلاروس، بلژیک، بلیز، بوتان، بولیوی، بوسنی هرزگوین، برزیل، بلغارستان، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، دومنیکن، اکوادور، مصر، استونی، اسواتینی، فیجی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، یونان، گرانادا، گواتمالا، گینه، هائیتی، مجارستان، ایسلند، هند، عراق، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، اردن، قزاقستان، کره شمالی، کوزوو، کویت، لتونی، لائوس، لبنان، لیبی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، ماداگاسکار، مالدیو، مکزیک، مولداوی، موناکو، مغولستان، مونته نگرو، مراکش، نپال، هلند، مقدونیه شمالی، نروژ، عمان، پاکستان، پالائو، پاناما، گینه نو پاپوا، پاراگوئه، پرو، فیلیپین، لهستان، پرتقال، قطر، رومانی، روسیه، سنت لوسیا، سن مارینو، عربستان سعودی، صربستان، سیشیل، سنگاپور، اسلوواکی، اسلوونی، جزایر سلیمان، اسپانیا، سورینام، سوئد، سوئیس، سوریه، تاجیکستان، ترینیاد و توباگو، تونس، ترکیه، ترکمنستان، اوکراین، امارات متحده عربی، انگلستان، آمریکا، اروگوئه، ازبکستان، ونزوئلا، ویتنام، یمن. برای اتباع ایرانی که واکسن دریافت نکرده اند یا واکسیناسیون ناقص دارند، در بدو ورود آزمایشPCR مجدد انجام خواهد شد( با دریافت هزینه تست) و تا اخذ جواب آزمایش در محل قرنطینه تعیین شده مستقر می‌شوند.

- اتباع کشور افغانستان در صورت عدم دریافت واکسن بایستی در بدو ورود واکسینه شوند.

  1. سایر کشورها:

منع تردد سفر در حال حاضر نداشته و ارائه تست PCR منفی با مهلت مقرر( کمتر از ۷۲ ساعت از صدور نتیجه آزمایش) یا گواهی واکسیناسیون کامل( که حداقل دو هفته از تاریخ نوبت دوم آن گذشته باشد) الزامی می‌باشد. غربالگری علامتی ( مراقبت سندرمیک بیماری‌های واگیر) برای این دسته از مسافران نیز در بدو ورود به کشور انجام خواهد شد و در صورت نیاز تست PCR مجدد کرونا به عمل خواهد آمد.

تبصره ۱ برای مسافران ترانزیت هوایی و جاده ای وجود تست PCR منفی با مهلت ۷۲ساعت از مبدا کفایت میکند

تبصره ۲ تردد مسافران ترانزیت که در خاک کشور اقامت نخواهند داشت از جمله مسافران ترانزیت کشور آذربایجان جهت رفت و آمد روزانه از طریق خاک ایران( ورود و خروج از مرز جلفا و مرز بیله سوار ) با رعایت پروتکل های بهداشتی و بدون ارائه تست PCR بلامانع است.

تبصره ۳- در صورت اقامت رانندگان ترانزیتیا تردد مرز نشینان باید هر ده روز بصورت دوره ای تست PCR انجام شود.

تبصره 4- جهت مسافران ایرانی برای خروج از کشور گواهی انجام دو نوبت واکسیناسیون در گروههای هدف اعلام شده واکسیناسیون و ارائه تست PCR منفی با مهلت ۷۲ ساعت الزامی است.

تبصره 5 اعلامفهرستآزمایشگاه‌های کشورهای همجوار بر عهده وزارت امور خارجه و با همکاری اداره کل همکاری‌های بین الملل و با نظارت آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت متبوع می‌باشد.

تبصره 6 - در صورت نیاز به انجام هرگونه تست مجدد هزینه انجام آن بر عهده مسافران ورودی می مرزی رسمی زمینی( هوایی، جاده ای و ریلی)، ملزم به رعایت موارد ذکر شده باشند. می‌باشد.

تبصره ۷ تهیه فضای فیزیکی لازم برای جداسازی افراد مشکوک به بیماری( به منظور پیشگیری از انتقال بیماری) به واسطه تردد بیماران احتمالی و تشدید ورود سویههای جهش یافته ویروس کرونا به کشور برعهده وزارت راه و شهر سازی می‌باشد.

تبصره ۸ کلیه افراد بزرگ تر از ۱۲ سال( اعم از عادی، دیپلمات و .... ) حین ورود به کشور از مبادی مرزی رسمی زمینی (هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی) ملزم به رعایت موارد ذکر شده می‌باشند

 

قرنطینه: قرنطینه مسافران/ افراد در حال تردد از مبادی مرزی زمینی به دو دسته به شرح زیر تقسیم می‌گردد.

۱. قرنطینه ( ۱۴ روزه):

قرنطینه توصیه شده برای مسافران ورودی از مرزهای کشور( هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی) در کشور جمهوری اسلامی ایران از نوع محدود می‌باشد.

تبصره ۱: مراقبت سندرمیک بیماریهای واگیر حداقل به مدت دو هفته پس از ورود به کشور ادامه خواهد داشت و طی این مدت در صورت بروز علائم مشکوک، نمونه گیری و افراد در تماس، انجام خواهد شد.

۲. قرنطینه موقت مرزی:

قرنطینه موقت مرزی در مورد مسافران/ افراد ورودی به کشور که دارای علائم مشکوک به کووید- ۱۹ باشند و نمونه گیری جهت آزمایشPCR کرونا برای آن‌ها انجام شده باشد، به اجرا گذاشته خواهد شد.

تبصره ۱: طول مدت قرنطینه موقت مرزی تا مشخص شدن نتیجه تست PCRکرونا می‌باشد. محل قرنطینه توسط وزارت راه و شهر سازی تامین خواهد شد.

مراقبت های بهداشتی ویژه افراد در تماس با مسافران ورودی علامت دار پس از ورود به کشور:

-کلیه تماس یافتگان با مسافران مشکوک به بیمارییا مبتلا، توسط تیم های مراقبت رهگیری تماس یافتگان، طبق پروتکل های ابلاغی وزارت متبوع و با الگوی پیشنهادی طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تحت ردیابی و پیگیری دقیق و نمونه گیری با تست سریع آنتی ژنیکرونا( RDT قرار خواهند گرفت.

-افرادی که تست سریع آنتی ژنی کرونا( RDT) در آن‌ها مثبت شود، ملزم به رعایت شرایط ایزوله بر اساس دستورالعملهای ابلاغی وزارت متبوع خواهند بود و از حضور در محل کار و جامعه اکیداً منع می‌شوند.

-تماس یافتگانی که تست سریع آنتی ژنی کرونا( RDT) در آن‌ها منفی می‌شود، در بازه زمانی۲ روز بعد مجدداً نمونه گیری و در صورت مثبت شدن ایزوله شده و در صورت منفی شدن در نوبت دوم، دوره قرنطینه برای۲ روز ادامه خواهد یافت. شرط خروج از قرنطینه نداشتن علائم بیماری می‌باشد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما