زندگینامه نخست وزیر بنگلادش

بیوگرافی خانم شیخ حسینه واجد (Sheikh Hasina Wazed) نخست وزیر بنگلادش

در نظام سیاسی بنگلادش، نخست وزیر، رئیس حزب حاکم و صاحب تمام اختیارات اجرایی است. 

خانم شیخ حسینه واجد، بزرگ ترین فرزند شیخ مجیب الرحمان (رهبر نهضت استقلال بنگلادش معروف به پدر ملت که جمهوری بنگلادش را بنیان گذارد و به عنوان نخستین رئیس جمهور آن کشور قدرت را به دست گرفت) می باشد. وی در 28 سپتامبر 1947 دیده به جهان گشود. از نوجوانی وارد فعالیت های سیاسی دانش آموزی و دانشجویی شد. در رشته حقوق تحصیل کرد و سال 1973 از دانشگاه داکا فارغ التحصیل گردید. در اوت 1975 که حسینه به همراه خواهرش ریحانه در حال بازدید از آلمان غربی بود، تمام اعضای خانواده اش در یک ترور بی رحمانه کشته شدند و به این ترتیب این دو خواهر به عنوان تنها نجات یافتگان از آن حادثه، مجبور به سپری کردن تبعیدی شش ساله در بریتانیا شدند.

  خانم شیخ حسینه در سال 1981 به کشورش بازگشت و رسماً وارد عرصه فعالیت های سیاسی شد. وی در خلال بیش از سه دهه فعالیت سیاسی و انتخاباتی، سه دوره به نخست وزیری رسید. تاریخ سیاسی بنگلادش مملو از اغتشاشات اجتماعی و ترورهای سیاسی است. خانم حسینه نیز تا کنون 19 بار از حملات و سوءقصدهای مختلف جان سالم به در برده که در اثر یکی از آن ها، بخشی از قدرت شنوایی خود را از دست داده است.

او در سال 1968 با دکتر واجد میا ازدواج کرد. نامبرده یک دانشمند هسته ای بود که در سال 2009 به دلیل بیماری فوت کرد. خانم شیخ حسینه دو فرزند داد: پسرش ساجد احمد متخصص ارتباطات و ساکن آمریکاست. دخترش سامیا نیز در کانادا زندگی و در زمینه روانشناسی کودکان مبتلا به اوتیسم فعالیت می کند. از خانم شیخ حسینه چند کتاب نیز به چاپ رسیده است که از میان آن ها می توان به The Quest for  Vision، Elimination of Poverty و People and Democracy اشاره نمود.

سوابق کاری:

1981 تا کنون: رئیس حزب عوامی لیگ (یکی از دو حزب سیاسی اصلی بنگلادش)

1986 تا 1990: رهبر حزب مخالف در دوره های سوم و چهارم پارلمان

1990: رهبری قیام عمومی برای سرنگونی حکومت ارشاد

1991 تا 1996: رهبر حزب مخالف در دوره پنجم پارلمان – هدایت احزاب به سمت تبدیل نظام ریاست جمهوری به پارلمانی

1996 تا 2001: نخست وزیر (دور اول)

2001 تا 2006: رهبر حزب مخالف در پارلمان

2009 تا 2013: نخست وزیر (دور دوم)

ژانویه 2014 تا کنون: نخست وزیر (دور سوم)

 

دیدار خانم شیخ حسینه با رهبر معظم انقلاب - شهریور 1391